הכנסת: להעלות את מחירי הטבק לגלגול

איתי גדסי 1 Comment on הכנסת: להעלות את מחירי הטבק לגלגול

העלאת מחירי הטבק הדרך היעילה ביותר להורדת שיעורי העישון: בדיון וועדת הסמים של הכנסת בראשות ח"כ תמר זנדברג שהתקיימה היום, התחייב מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד שהמשרד ידון בהעלאת המיסים על טבק לגלגול והשוואת המס שלו לסיגריות • כמו כן סירב באב"ד לחשוף את תוכן פגישתו עם לוביסטים של חברות הטבק

מאפרה • אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

לאחר שלדיונים קודמים סירבו נציגי משרד האוצר להגיע, הפעם זומן מנכ"ל המשרד, שי באב"ד, על ידי צו מיוחד של חברת הכנסת זנדברג שחייב אותו לתת דין וחשבון לחברי הוועדה ומוזמניה על מיסוי הטבק לגלגול.

ד"ר אביטל פאטו בן-ארי, מהאגודה למלחמה בסרטן אמרה בדיון: "העלאת מחירי הטבק הוכחה כאסטרטגיה מרכזית וכדרך היעילה ביותר להוריד את שיעורי העישון וזה נתון של ארגון הבריאות העולמי. העלאת מחירי הסיגריות צריכה להיות סיסטמטית, עקבית, קבועה ורציפה. ברגע שמעלים מיסים רק על סיגריות ולא על טבק לגלגול, אנשים עושים שיפט לטבק לגלגול ולא עשינו בזה שום דבר".

ד"ר חגי לוין, נציג ההסתדרות הרפואית תקף את באב"ד אישית כשאמר לו: "אנחנו פנינו מספר רב של פעמים אליך להציג לך ולשר את הנתונים ואתם סרבתם להפגש איתנו. אם אתה לא חלק מהפתרון, אתה חלק מהבעיה. אתה נושא באחריות על החלטה מעוותת שהיא כנגד וועדת הבריאות העולמית, כנגד המלצות הבנק העולמי. אתה החלטת באופן אקטיבי משיקולים שאי אפשר להבין אותם שלא להשוות את המס לטבק לגלגול לסיגריות. אף אחד לא שם כסף בגמילה וצמצום כמות המעשנים. אני קורא לך להקים קרן למיגור עישון".

סמדר אליסון מקופת חולים מכבי: "גם אנחנו מבקשים לעלות את המיסוי על טבק ולא רק על סיגריות. אנחנו רואים יותר ויותר צעירים שמגיעים אלינו לגמילה מטבק לגלגול. אנחנו רואים בני נוער שמגיעים אלינו ומתחננים אלינו לעזור להם להפסיק לעשן".

באב"ד התחייב כתוצאה מהדברים שיבדוק את הנושא שוב מול משרד האוצר והתחייב לקיים דיון על העלאת המיסוי לטבק לגלגול. באשר לקרן למיגור העישון הבהיר באב"ד: "אם משרד הבריאות כל כך רוצה להקים קרן הוא היה יכול להקים. לבוא למשרד האוצר ולהגיד שמשרד האוצר צריך לפתוח את הקרן זאת דמגוגיה. אם משרד הבריאות ירצו להקים קרן שיפתחו, אני תומך.

שבי גטניו, מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת: "8,000 בני אדם מתים בישראל בשנה כתוצאה מעישון. אתה נפגשת עם לוביסטים של חברות טבק ואנחנו רוצים לדעת מה קרה שם ואז החלטתם לא לעלות מיסוי. אנחנו רוצים לדעת מה קרה שם".

יו"ר הועדה, ח"כ תמר זנדברג חיזקה את טענתו של גטניו ואמרה: "על פי האמנה הבינלאומית שישראל חתומה עליה מחוייבים לדווח על כל פגישה עם נציג של חברות טבק ועם כל לוביסט. זאת הסיבה שלוביסטים של חברות הטבק לא נכנסים לדיונים האלה".

מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד השיב בזעם ואמר: "אני לא אשב פה ואתן לך דין וחשבון עם מי נפגשתי ועם מי לא נפגשתי ומה אמרתי שם. היומן שלי עם כל הכבוד הוא לא עניינך ולא עניין הוועדה, רק של היועץ המשפטי שלי. אני נדהם שמגיע לפה מנכ"ל ואתם דנים איתו על היומן שלו".

ח"כ יהודה גליק: "קצת חוצפה להטיף לנו מוסר על מי מדבר ואיך אחרי שבדיון הקודם חיכינו לך פה שעה ולא הגעת. אני הגשתי שאילתא לשר, הוא שלח את הסגן שלו שאמר במליאת הכנסת שאכן צריך לעלות את המס על הסיגריות לגלגול. חיכיתי וחיכיתי ואז גיליתי שהשר לא מוכן. לקנות סיגריות לגלגול היום זה יותר קל מלקנות שקית במבה. זה הסם הכי מסוכן מכל הסמים, זה רוצח אנשים".

חגי לוין מההסתדרות הרפואית התייחס גם לסיגריות האלקטרוניות: "בנושא הסיגריות האלקטרוניות ביקשו מכם במשרד הבריאות למסות וסירבתם". ניבה מנור, ממשרד הבריאות חיזקה ואמרה: "במרץ 2017 הכרזנו על הסיגריות האלקטרוניות כמוצר טבק". באב"ד התחייב לבדוק גם את זה.

בהמשך הדיון הודה באב"ד כי מיסוי הסיגריות אייקוס תקוע כעת בוועדת הכספים לאחר שבוועדה לא קיימו עדיין דיון בנושא ואם לא יעשו זאת בתוך שבועיים יפוג הצו.



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    האם אתם חושבים שזה מפריע למדינה כמה מתים מתאונות כמה מתים משברון לב מדאגות ?